2010-052


2010-10-07, 23:10:54.810 UT; Bajkonur, PU-1/5; Sojuz-FG, B15000-035

2010-052A
SSC 37183
Sojuz TMA-01M   (Союз ТМА-01М) Rusko
ISS-24S   (International Space Station 24 Soyuz)
MKS-EO-25/26   (Международная космическая станция экспедиция основная 25/26)
Transportní kosmická loď; během připojení k ISS slouží jako záchranný prostředek.
Navrhla a zkonstruovala ji OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova, Koroljov, Moskovskaja oblasť, výrobcem je ZAO Zavod eksperimentalnogo mašinostrojenija (ZEM), jež je součástí koncernu RKK Energija. Proti předchozímu typu má lehčí avioniku, vylepšený chladicí systém, modernizovaný navigační, řídicí a telemetrický systém.
Loď model 7K-STM má typové označení 11F732A47 (výr. č. 701) a její celková délka je 6.98 m a maximální průměr 2.72 m. Sestává ze tří základních jednotek:
návratového modulu (SA = spuskajemyj apparat),
obytné sekce (BO = bytovoj otsek],
přístrojové sekce (PAO = priborno-aggregatnyj otsek).
Modul SA má kuželovitý tvar o délce 2.14 m s maximálním průměrem 2.2 m, vnitřní objem je 3.85 m3. Uvnitř jsou umístěny tři sedačky typu Kazbek-UM zavěšené na amortizátorech.
Modul BO má délku 3.29 m, maximální průměr 2.2 m a vnitřní objem 6.6 m3; je zde umístěn systém zabezpečení životních podmínek, systém termoregulace a hygienické zařízení (záchod) ASU (assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo). V přední části je stykovací uzel s hermeticky uzavřeným průlezem SSVP (sistema stykovki i vnutrennogo perechoda). Na vnější straně modulu jsou umístěny vyklápěcí antény systému Kurs-A.
Modul PAO má průměr 2.1 m, výšku 0.5 m (objem 2.2 m3) a nese orientační a navigační systém, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém MBITS a programové časovací zařízení. Dále obsahuje motorový úsek s výkyvně uloženým hlavním motorem KDU (korrektirujuščaja dvigatelnaja ustanovka) o tahu 4.1 kN, 14 korekčních a orientačních motorů systému DPO (dvigateli pričalivanija i orientacii] a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO (dvigateli orientacii). Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Hlavní posádka:
Aleksandr Jurjevič Kaleri, Roskosmos, Rusko, 5. kosmický let
Oleg Ivanovič Skripočka, Roskosmos, Rusko, 1. kosmický let
Scott Joseph Kelly, NASA, USA, 3. kosmický let
Záložní posádka:
Sergej Aleksandrovič Volkov, Roskosmos, Rusko
Sergej Nikolajevič Revin, RKK Energija, Rusko
Ronald John Garan, NASA, USA

Parametry dráhy:
2010-10-07.99 51.61° 88.87 min 195 - 242 km
2010-10-08.73 51.65° 89.92 min 246 - 285 km
2010-10-09.84 51.65° 91.61 min 349 - 359 km

Události:
2010-10-07 23:10:54 UT: Vzlet.
23:19:43 UT: Oddělení od třetího stupně rakety. [1]
2010-10-09 23:52 UT: Zahájení setkávacího manévru. [1]
2010-10-10 00:00:41 UT: Připojení ke stykovacímu uzlu modulu MIM2 Poisk.
03:09 UT: Otevření průlezu a přestup do ISS. [1]
2011-03-16 04:27:08 UT: Odpojení od modulu MIM2 Poisk.
07:03:09 UT: Zahájení brzdicího manévru; motor pracoval 256.5 s.
07:30:50 UT: Vstup do atmosféry ve výšce 102.3 km rychlostí 7.595 km/s.
07:54:05 UT: Přistání v Kazachstánu, 86 km severovýchodně od Arkalyku (51.0° s.š., 67.2° v.d.). [1]
2010-052B
SSC 37184
horní stupeň rakety   Rusko
 
Parametry dráhy:
2010-10-10 51.6° 87.4 min 142 - 151 km

Události:
2010-10-07 23:10:54 UT: Vzlet.
23:19:43 UT: Oddělení kosmické lodi. [1]
2010-10-11 Přirozený zánik v atmosféře po 4 dnech letu.
Zdroje informací:
  1. 2010-052A – Sojuz TMA-M / A. Vítek – 2011-06-26 - http://www.lib.cas.cz/space.40/2010/052A.HTM.
  2. (lek): Tělesa vypuštěná a zaniklá; Letectví a kosmonautika, ročník 2010, číslo 12, s. 67.
  3. TMA-M - 2011-04-30 - http://www.russianspaceweb.com/soyuz_tma_m.html.
Poslední aktualizace: 2013-04-30       © Jan Sedláček