2009-062A
SSC 35811 |
STS 129 (Space Transportation System) |
USA |
Atlantis F-31
Shuttle Mission 129
ISS-ULF-3 (International Space Station - Utility and Logistics Flight)
Pilotovaný raketoplán.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň o vzletové hmotnosti 120 848 kg výr. č. OV-104 je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3x5.2x4.0 m uzavřený dvojicí dveří, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru je dálkový manipulátor RMS (Remote Manipulator System) a nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) č. 2048, 2044 a 2058 každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
Raketoplán v nákladovém prostoru nese náklad o celkové hmotnosti 13 362 kg tvořený zejména:
- nákladní plošina ELC-1 s náhradními díly pro stanici (6282 kg);
- transportní plošina ELC-2 s náhradními díly a experimentem MISSE-7 (6078 kg);
- dvě schránky PEC pro experiment MISSE-7A a MISSE-7B (asi 120 kg) a
- stykovací modul ODS pro připojení k ISS (asi 1800 kg).
Vybavení a aparatury pro experimenty jsou vezeny na obytné palubě raketoplánu.
Posádka:
Charles Owen |
Hobaugh |
NASA, USA |
3. let |
|
|
|
|
Barry Eugene |
Wilmore |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Randolph James |
Bresnik |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Michael James |
Foreman |
NASA, USA |
2. let |
|
|
|
|
Leland Devon |
Melvin |
NASA, USA |
2. let |
|
|
|
|
Robert Lee |
Satcher |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nicole Passonno |
Stottová |
|
jen z ISS na Zem |
Parametry dráhy:
2009-11-16.85 |
51.65° |
88.37 min |
155 - |
232 km |
|
2009-11-17.32 |
51.65° |
88.78 min |
185 - |
243 km |
|
2009-11-18.36 |
51.65° |
91.33 min |
336 - |
344 km |
|
2009-11-27.41 |
51.65° |
91.37 min |
336 - |
348 km |
|
Události:
2008-09-30 |
NASA jmenoval posádku pro let STS-129. [1] |
2009-10-14 |
Raketoplán byl přesunut z montážní haly na startovní rampu. [1] |
2009-10-30 |
Do nákladového prostoru raketoplánu bylo umístěno užitečné zatížení (dvě plošiny ELC). [1] |
2009-11-16 |
19:28:09 UT: Vzlet.
20:06:25 UT: Dokončeno navedení na základní dráhu.
21:12:17 UT: Otevření dveří nákladového prostoru.
23:10:26 UT: Korekce letové dráhy NC-1; motory OMS pracovaly 11.9 s. [1], [2] |
2009-11-17 |
11:38:16 UT: Korekční manévr NC-2; motory OMS pracovaly 13.4 s.
Kontrola stavu dlaždic tepelné obrany a náběžné hrany křídel.
Příprava systémů raketoplánu pro setkávací manévr.
22:44:41 UT: Korekční manévr NC-3; motory RCS pracovaly 13.5 s. [1], [2] |
2009-11-18 |
~15:50 UT: Raketoplán zahájil let ve formaci s ISS.
15:58 UT: Dokončen oblet stanice, při němž posádka ISS fotografuje dlaždice tepelné ochrany.
16:51 UT: Přichycení raketoplánu k tunelu PMA-2 stanice ISS.
17:01 UT: Dokončeno pevné spojení obou těles; následuje kontrola hermetičnosti.
18:28 UT: Otevření průlezu mezi raketoplánem a stanicí a následný přestup posádky do ISS. [1], [2] |
2009-11-24 |
Přestup posádky z ISS do raketoplánu.
18:12 UT: Uzavření průlezů a kontrola hermetičnosti. [1], [2] |
2009-11-25 |
09:53 UT: Oddělení raketopláno od tunelu PMA-2.
11:04 UT: Zahájen úhybný manévr; změna rychlosti 0.9 m/s.
Kontrola náběžné hrany křídel a přídě raketoplánu.
Deaktivace manipulátoru SRMS. [2] |
2009-11-26 |
11:38 UT: Zkušební zážeh motorků RCS.
14:08 UT: Zážeh motorů OMS v rámci experimentu SIMPLEX (vliv spalin z motorů na okolní prostředí. [1], [2] |
2009-11-27 |
13:37:10 UT: Zahájení sestupového manévru zážehem obou motorů OMS; pracovaly 187 s a snížily rychlost o 105.2 m/s.
14:12:45 UT: Vstup do atmosféry ve výšce 122 km při rychlosti 7.59 km/s.
14:44:23 UT: Raketoplán se dotkl přistávací dráhy 33 letiště Kennedyho kosmického střediska na Floridě.
14:45:05 UT: Raketoplán se zastavil; trvání letu 10 dní 19 hod. 16 min. 13 s. [1], [2], [3] |
|