2013-040


2013-08-03, 19:48:46 UT; Tanegashima Space Center, LP-2; H-2B, F-4

2013-040A
SSC 39221
HTV-4   (H-II Transfer Vehicle) Japonsko
Kounotori 4   (こうのとり 4号機)
Nákladní kosmická loď pro dopravu zásob na Mezinárodní kosmickou stanici. Navrhla a zkonstruovala ji Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA), na výrobě se podílela firma Mitsubishi Heavy Industries, Nagoya.
Nákladní loď má tvar válce o průměru 440 cm a délce asi 10 m a sestává ze čtyř sekcí:
- hermetizovaná nákladní sekce PLC (Pressurized Logistics Carrier) má délku 310 cm a na přední straně je ukončen přechodovým uzlem CBMP (Common Berthing Mechanism Passive). Uvnitř sekce je uložen kusový spotřební materiál, vědecká aparatura pro modul Kibo, mraznička FROST, potraviny a 480 litrů pitné vody; celková hmotnost nákladu je asi 3900 kg.
- nákladová sekce ULC (Unpressurized Logistics Carrier) je dlouhá 350 cm a je určena k dopravě nákladu mimo hermetizovaný prostor. K vykládce se používá manipulátor SSRMS. Při tomto letu přepravuje na paletě EP-MP napájecí a spínací jednotku MBSU (Main Bus Switching Unit), napájecí a komunikační rozhraní UTA (Utility Transfer Assembly a experiment STP-H4 (Space Test Program - Houston).
- přístrojová sekce AM (Avionics Module) je dlouhá 125 cm a obsahuje řídicí a komunikační systém a systém zásobování elektrickou energií, který zahrnuje 11 chemických baterií, 1 dobíjející akumulátor a řídicí jednotku pro dobíjení akumulátoru a distribuci elektřiny. K dobíjení slouží články sluneční baterie umístěné na vnějším plášti lodi. Během připojení k ISS je celá loď zásobována ze zdrojů stanice.
- pohonná sekce PM (Propulsion Module) o délce 127 cm nese 4 nádrže s pohonnými látkami, 4 nádrže stlačeného hélia a v zadní části 4 motory, každý o tahu 490 N.
Nákladní loď neobsahuje setkávací systém proto je naveden do vzdálenosti asi 10 m od stanice a zde musí být zachycen palubním manipulátorem a připojen k uzlu modulu Harmony.
Plánovaná aktivní životnost je 0.5 roku.

Parametry dráhy:
2013-08-03.98 51.65° 89.39 min 188 - 301 km
2013-08-04.38 51.64° 90.36 min 282 - 302 km

Události:
2013-08-01 Do hermetizované části modulu byl naložen poslední náklad (čerstvé potraviny a vzorky pro experimenty). [3]
2013-08-03 19:48:46 UT: Vzlet.
20:03:45 UT: Navedení na základní dráhu; oddělení od horního stupně rakety. [4]
2013-08-04 03:23 UT: Modul uskutečnil první korekční manévr (PM-1). [5]
2013-08-09 11:22 UT: Modul byl zachycen ramenem SSRMS řízeným kosmonauty z ISS. [6]
15:38 UT: Nákladní modul byl připojen k ISS. [7]
2013-09-04 Modul byl ramenem SSRMS řízeným kosmonauty z ISS oddělen od modulu Harmony.
16:21 UT: Nákladní modul byl uvolněn k samostatnému letu. [8]
2013-09-07 ~06:37 UT: Modul řízeně zanikl v atmosféře nad Tichým oceánem po 34.45 dne letu. [9]
Zdroje informací:
  1. 「こうのとり」4号機(HTV4)ミッション ['Kou no tori' 4-gouki (HTV 4) misshon] – 2013-08-02 - http://iss.jaxa.jp/htv/mission/htv-4/.
  2. Japanese 'White Stork' Set to Bring Joy to Space Station Crew - [2013-08-02] - http://www.americaspace.com/?p=39224.
  3. Late cargo accessing to the HTV4 completed. The hatch was closed - 2013-08-02 - http://iss.jaxa.jp/en/htv/mission/htv-4/news/htv4_be_ready.html.
  4. H-IIB ロケット4号機 による 宇宙ステーション補給機「こうのとり」4号機(HTV4)の 打上げ結果について [H - IIB roketto 4-gouki ni yoru uchu suteshon hokyu-ki `kou no tori' 4-gouki (HTV 4) no učiage kekka ni cuite] - 2013-08-04 - http://www.jaxa.jp/press/2013/08/20130804_h2bf4_j.html.
  5. 初期高度調整マヌーバを完了 [Šoki koudo chousei manuba o kanryou] - 2013-08-04 - http://iss.jaxa.jp/htv/mission/htv-4/news/.
  6. 「こうのとり」4号機がSSRMSに把持されました ['Kou no tori' 4-gouki ga SSRMS ni haji sa remašita] - 2013-08-09 - http://iss.jaxa.jp/htv/htv4_capture.html.
  7. Japan's HTV-4 successfully berths width the ISS - 2013-08-09 - http://www.nasaspaceflight.com/2013/08/japans-htv-4-berths-with-the-iss/.
  8. HTV-4 depart following successful ISS resupply mission - 2013-09-04 - http://www.nasaspaceflight.com/2013/09/htv-4-departs-successful-iss-resupply-mission/.
  9. KOUNOTORI4 Mission Completed - 2013-09-07 - http://iss.jaxa.jp/en/htv/mission/htv-4/news/.
Poslední aktualizace: 2013-09-10       © Jan Sedláček