2007-035


2007-08-08, 22:36:41.953 UT; Cape Canaveral, LC-39A; Endeavour, OV-105

2007-035A
SSC 32008
STS 118   USA
ISS-13A.1  
Endeavour F-20  
Shuttle Mission 119  
Pilotovaný raketoplán.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň o vzletové hmotnosti 121 823 kg výr. č. OV-105 je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3x5.2x4.0 m uzavřený dvojicí dveří, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru je dálkový manipulátor RMS (Remote Manipulator System) a nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) č. 2047, 2052 a 2045 každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
V nákladním prostoru je logistický přetlakový modul Spacehab s nákladem asi 2500 kg pro potřeby provozu ISS, rozvodová jednotka SPDU (Shuttle Power Distribution Unit), příhradová konstrukce ITS-S5 a paleta ESP-3 s náhradními díly.
Hlavním cílem letu je montáž nosníku ITS-S a výměna silového setrvačníku CMG (Control Moment Gyroscope).
Posádka:
Scott Joseph Kelly NASA, USA 2. let
Charles Owen Hobaugh NASA, USA 2. let
Tracy Ellen Caldwellová NASA, USA 1. let
Richard Alan Mastracchio NASA, USA 2. let
Daffyd Rhys Williams CSA, Kanada 2. let
Barbara Radding Morganová NASA, USA 1. let
Benjamin Alvin Drew NASA, USA 1. let

Parametry dráhy:
2007-08-08.97 51.62° 89.99 min 230 - 318 km
2007-08-09.34 51.63° 90.84 min 302 - 330 km
2007-08-10.17 51.63° 91.11 min 317 - 342 km
2007-08-10.64 51.63° 91.36 min 336 - 347 km
2007-08-19.73 51.63° 91.35 min 333 - 349 km
2007-08-21.62 51.63° 91.37 min 336 - 347 km

Události:
2007-07-11 Sestava raketoplánu byla převezena na startovní rampu. [2]
2007-08-03 Bylo rozhodnuto odložit start raketoplánu naplánovaný na 2007-08-07 o jeden den (důvodem byla výměna ventilu PPRV). [2]
2007-08-08 22:36:41 UT: Vzlet.
23:15:02 UT: Zahájení manévru OMS-2, hoření motoru 166 s, pro přechod na základní dráhu. [1],[2]
2007-08-09 00:16 UT: Otevření dveří nákladového prostoru.
~16:00 UT: Zahájení kontroly dlaždic tepelné ochrany a náběžných hran; dokončen kolem 21:20 UT.
Příprava setkání a spojení s ISS. [1],[2]
2007-08-10 15:15 UT: Manévrem Ti (hoření motoru 6 s) byl zahájen přibližovací manévr.
16:55 UT: Zahájení letu ve formaci; osádka ISS fotografovala raketoplán. 18:20 UT: Dokončeno pevné připojení k ISS a byla zahájena kontrola hermetičnosti spojení.
20:04 UT: Otevření průlezů mezi raketoplánem a tunelem PMA-2. [1],[2]
2007-08-18 ~21:00 UT: Rozloučení posádek a přestup do kosmonautů do raketoplánu.
~21:10 UT: Uzavření průlezů mezi raketoplánem a ISS; kontrola hermetičnosti (dokončena kolem 22:30 UT). [1]
2007-08-19 11:57 UT: Odpojení raketoplánu od tunelu PMA-2.
12:25:45 UT: První úhybný manévr - dva motory RCS pracovaly 6.2 s.
12:49 UT: Druhý úhybný manévr - dva motory RCS pracovaly 6.1 s.
14:22 UT: Zahájena kontrola stavu dlaždic telené ochrany a náběžných hran křídel; dokončena v 18:52 UT. [1],[2]
2007-08-20 Příprava raketoplánu na vstup do atmosféry a přistání; zkušební zážeh motorů RCS. [1]
2007-08-21 13:05 UT: Uzavření dveří nákladového prostoru.
15:25:20 UT: Zapálením motorů OMS byl zahájen brzdicí manévr; oba motory pracovaly 321 s a snížily rychlost o 110 m/s.
16:00:25 UT: Raketoplán vstoupil ve výšce 121.6 km do atmosféry.
16:32:16 UT: Raketoplán dosedl na dráhu 15 letiště Kennedyho kosmického střediska na Floridě.
16:33:20 UT: Raketoplán se zastavil; doba trvání letu je 12.75 dne. [1],[2]
Zdroje informací:
  1. 2007-035A – STS 118 / A. Vítek – 2010-03-29 - http://www.lib.cas.cz/space.40/2007/035A.HTM.
  2. A. Vítek: STS-118/ISS 13A.1. Se šrámy na trupu; Letectví a kosmonautika, ročník 2007, číslo 10, s. 42-46, číslo 11, s. 50-53.
  3. STS 118 - 2008-04-02 - http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/shuttlemissions/sts118/main/.
Poslední aktualizace: 2013-10-23       © Jan Sedláček