1992-063


1992-09-25, 17:05:01 UT; Cape Canaveral, SLC-40; Titan 3 Commercial, CT-4

1992-063A
SSC 22136
Mars Observer USA
 
Plánovaná družice Marsu; ztracena během přeletu ze Země k Marsu.
Sondu pro NASA postavila firma General Electric Astro-Space Division, East Windsor.
Tříose stabilizovaná sonda o hmotnosti 2573 kg (prázdná 1223 kg) má tvar kvádru o rozměrech 210x150x110 cm s šestidílným panelem sluneční baterie o rozměrech 370x700 cm dodávajícím 1.15 kW (u Marsu) a dobíjejícím NiCd baterie s kapacitou 42 Ah. Satbilizační systém obsahuje 4 silové setrvačníky, sledovač hvězd, několik senzorů Slunce, gyroskop a akcelerometry. Získaná data se ukládají do palubní paměti s kapacitou 1.39 Gb. Komunikace se sondou probíhá přes anténu s velkým ziskem o průměru 145 cm (umístěna na tyči dlouhé 550 cm) nebo přes tři antény s malým ziskem; rychlost přenosu dat je 85.3 kb/s. Pro korekce dráhy je na sondě pohonný systém obsahující 2 hlavní motory s tahem po 490 N, 4 motory s tahem po 22 N a 8 motorků s tahem po 4.5 N, pro řízení stabilizace je k dispozici 8 motorků s tahem po 0.9 N.
Sonda nese:
- magnetometr a elektronový reflektomer MAG/ER (Magnetometer/Electron Reflectometer), umístěný na jednom rozkládacím nosníku délky 580 cm, určený pro měření magnetického pole Marsu;
- gama spektrometr GRS (Gamma Ray Spectrometer), umístěný na protilehlém 580 cm dlouhém nosníku, slouží pro detekci slabého záření gama vysílaného z nižších vrstev atmosféry a z povrchu Marsu;
- spektrometr TES (Thermal Emission Spectrometer) pro získávání informací o mineralogickém složení povrchu Marsu;
- pulzní laserový výškoměr MOLA (Mars Orbiter Laser Altimeter) pro mapování marsovského terénu s přesností 30 m;
- zobrazovací systém MOC (Mars Observer Camera) se dvěma kamerami pro snímkování marsovského povrchu; první širokoúhlá s maximálním rozlišením 280 m/pixel (standardní rozlišení je 7.5 km/pixel), druhá pro snímání vybraných detailů s rozlišením až 11 m/pixel.
Plánovaná délka primární mise byla 1.5 roky na oběžné drázu kolem Marsu (jeden marsovský rok) s možností prodloužení, zásoby paliva měly stačit na pobyt na aerocentrické dráze do roku 2039.
Parametry dráhy:
1992-09-25.72 29.38° 90.96 min 143 - 519 km parkovací dráha
1992-09-26 heliocentrická dráha

Události:
1992-06-19 Sonda byla dopravena na Cape Canaveral.
1992-09-25 17:05:01 UT: Vzlet.
~17:36 UT: Zapálení motoru stupně TOS a navedení sondy na přeletovou dráhu (manévr proběhl bez spojení s řídicím střediskem).
~18:29 UT: Bylo navázáno spojení a potvrzeno, že sonda se nachází blízko plánované dráhy.
1992-10-01 Byla zahájeny prověrky a kalibrování přístrojů sondy.
1992-10-12 22:03 UT: Proběhla první korekce letové dráhy; změna rychlosti o 50 m/s.
1993-02-08 Druhá korekce letové dráhy; změna rychlosti o 9.6 m/s.
1993-03-18 Třetí korekce letové dráhy; změna rychlosti o 0.46 m/s.
1993-04-29 Sonda přešla do nouzového režimu.
1993-08-20 00:26 UT: Měly být pyrotechnicky otevřeny ventily pro natlakování hlavních nádrží pohonných látek (během tlakování není vysílána telemetrie).
Se sondou se po naplánované akci nepodařilo obnovit spojení a sonda se neozvala ani později.
1993-08-28 Sonda byla prohlášena za ztracenou; nejpravděpodobnější příčinou byla exploze okysličovadla a paliva v potrubí hlavního pohonného systému sondy.
1992-063B
SSC 22137
horní stupeň rakety USA
 
Druhý stupeň nosné rakety; válcové těleso je dlouhé 985 cm s vnějším průměrem 305 cm.
Parametry dráhy:
1992-09-25.72 29.38° 90.96 min 143 - 519 km
1992-09-30.26 29.38° 88.76 min 129 - 297 km
1992-10-01.11 29.37° 87.74 min 119 - 206 km

Události:
1992-09-25 17:05:01 UT: Vzlet.
1992-10-01 Přirozený zánik v atmosféře po 6 dnech letu.
1992-063C
SSC 22138
stupeň TOS   (Transfer Orbit Stage) USA
 USS T. O. Paine   pojmenován po bývalém řediteli NASA
Urychlovací stupeň vyrobený firmou Orbital Scientes odvozený ze stupně IUS a vybavený motorem Orbus 21.
Parametry dráhy:
1992-09-26 heliocentrická dráha

Události:
1992-09-25 17:05:01 UT: Vzlet.
~17:36 UT: Zapálení motoru stupně TOS a navedení sondy na přeletovou dráhu k Marsu.
Poslední aktualizace: 2016-09-14       © Jan Sedláček