1991-020


1991-03-19, 13:05:14.987 UT; Bajkonur, PU-1/5; Sojuz-U2, R15000-049

1991-020A
SSC 21188
Progress-M 7   (Прогресс-М 7) Sovětský svaz
 
Nákladní kosmická loď.
Nákladní loď pro Ministerstvo všeobecného strojírenství SSSR (Ministerstvo obščego mašinostrojenija SSSR), Moskva, vyrobila NPO Energija, Kaliningrad.
Loď (výrobní číslo 208) o startovní hmotnosti 7307 kg má délku 700 cm a maximální průměr 272 cm; skládá se z nákladního úseku (GO; gruzovoj otsek), nehermetizovaného úseku (OKD; otsek komponentov dozapravki) a servisní sekce (PAO; priborno-agregatnyj otsek).
GO má délku 315 cm a průměr 220 cm, je opatřen stykovacím uzlem a obsahuje hermetizovaný prostor o objemu 6.6 m3 sloužící k dopravě kusového nákladu na stanici a odpadu (maximálně 1600 kg) při odletu od stanice. GO je opatřen spojkami pro propojení potrubí na přečerpávání složek paliva, vody a plynů; na vnější straně jsou antény navigačního systému Kurs.
Úsek OKD má délku 100 cm, průměr 210 cm a obsahuje dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové nádoby s dusíkem a vzduchem a nádrž s vodou.
PAO tvoří válec o délce 315 cm a maximálním průměru 272 cm, obsahuje navigační a telekomunikační systém, manévrovací motory orientace (DPO) každý s tahem 129 N a v zadní části hlavní motor KTDU-80 o tahu 3.1 kN. K PAO jsou připojeny dva panely sluneční baterie a radiátory chladicího systému.
Loď nese materiál pro zabezpečení dalšího provozu stanice Mir. Při návratu, krátce před vstupem do atmosféry, se odděluje návratové pouzdro Raduga s asi 150 kg materiálu.
Životnost při připojení ke stanici jsou 3 měsíce.
Parametry dráhy:
1991-03-19.60 51.64° 88.49 min 186 - 213 km
1991-03-20.09 51.61° 89.63 min 236 - 276 km
1991-03-21.40 51.61° 89.60 min 237 - 272 km
1991-03-23.25 51.61° 92.13 min 372 - 387 km
1991-03-28.17 51.61° 92.09 min 366 - 389 km
1991-05-07.39 51.61° 91.93 min 364 - 374 km

Události:
1991-03-19 13:05:15 UT: Vzlet.
1991-03-21 ~14:28 UT: Ve vzdálenosti asi 500 m od stanice Mir bylo automaticky přerušeno přibližování pro závadu v navigačním systému Kurs. Prověrky nezjistily žádnou anomálii.
1991-03-23 Druhý pokus o připojení nákladní lodi ke stanici Mir. Přibližování probíhalo až do vzdálenosti kolem 40 m, ale opět došlo k chybě v navigaci. Obě tělesa se minula ve vzdálenosti 5 až 7 m. (později bylo zjištěno, že závada je na parabolické anténě systému Kurs umístěné na modulu Kvant komplexu Mir.)
1991-03-28 12:02:58 UT: Nákladní loď se v automatickém režimu připojila ke stykovacímu uzlu +X základního bloku modulu Mir.
Po prověrce hermetičnosti byly otevřeny průlezy a kosmonauti zahájili vykládku kusového nákladu.
1991-04-12 Pomocí motorů nákladní lodi se uskutečnila korekce letové dráhy komlexu Mir.
1991-05-06 22:59:36 UT: Nákladní loď se oddělila od komplexu Mir.
1991-05-07 16:24:00 UT: Zapálením brzdicího motoru byl zahájen sestup z oběžné dráhy.
16:39 UT: Od nákladní lodi se mělo oddělit návratové pouzdro Raduga, z pouzdra nebyla zachycena telemetrie a ani se nepodařilo pouzdro nalézt (předpokládá se, že shořelo v hustých vrstvách atmosféry).
~17:16 UT. Nákladní loď zanikla v atmosféře po 49.2 dne letu.
1991-020B
SSC 21189
horní stupeň rakety   Sovětský svaz
 
Třetí stupeň nosné rakety; válcové těleso o hmotnosti asi 2500 kg je dlouhé 750 cm s vnějším průměrem 260 cm.
Parametry dráhy:
1991-03-19.72 51.63° 88.32 min 183 - 199 km
1991-03-20.27 51.65° 87.90 min 166 - 175 km
1991-03-20.39 51.65° 87.73 min 157 - 167 km

Události:
1991-03-19 13:05:15 UT: Vzlet.
1991-03-20 Přirozený zánik v atmosféře po jednom dni letu.
Poslední aktualizace: 2017-01-05       © Jan Sedláček
TOPlist